1. Cel ogólny: Zapoznanie z najbliższym Parkiem Narodowym.
2. Cele szczegółowe:
a) wiadomości: - uczeń zna formy ochrony przyrody - uczeń wie, co skłania ludzi do tworzenia obszarów chronionych - uczeń wie czym różni się Park Narodowy od innych form ochrony przyrody - zna zasady zachowania się na obszarach chronionych - poznaje florę i faunę Parku oraz wybranej ścieżki - poznaje dziedzictwo kulturowe najbliższej okolicy - zna gatunki chronione
b) umiejętności: - potrafi odczytać wiadomości z tablicy informacyjnej - potrafi posługiwać się mapą - potrafi uzupełnić kartę pracy ucznia dotyczącą wycieczki
c) postawy: - wykazuje postawę szacunku wobec przyrody, ma świadomość, że Park Narodowy to ostatnie miejsce na Ziemi, gdzie istnieją naturalne warunki przyrodnicze - charakteryzuje się postawą odpowiedzialności za środowisko - jest zainteresowany bogactwem, różnorodnością i pięknem Parku
3. Trasa wycieczki: Augustów - Krzywe, siedziba Wigierskiego Parku Narodowego - Czerwony Folwark (ścieżka ,,Płazy") - Wigry (Klasztor Kamedułów) - Powrót.
4. Pomoce dydaktyczne: - mapy Suwalszczyzny - przewodniki Pojezierza suwalskiego - folder turystyczny Wigierskiego Parku Narodowego - lornetki - notes i długopis
5. Regulamin wycieczki:
a) Obowiązki uczniów: - na udział uczniów w wycieczce wymagana jest zgoda rodziców - samowolnie nie oddalamy się od wycieczki - o pozwolenie pytamy opiekunów - punktualnie zgłaszamy się na wcześniej ustalone miajsce zbiórki - nie schodzimy ze szlaków turystycznych, idziemy razem zwartą grupą - cisza obowiązuje w miejscach wyznaczonych (muzeum, rezerwat, ścieżka edukacyjna, miejsca sakralne) - dbamy o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników wycieczki - podczas trwania wycieczki dbamy o higienę ciała - wszystko, co nas niepokoi zgłaszamy opiekunom wycieczki
b) Obowiązki opiekunów: - opracowanie planu i harmonogramu wycieczki oraz wypełnienie kart wycieczki, zapewnienie warunków do realizacji - zapoznanie z harmonogramem każdego uczestnika - przypomnienie zasad bezpieczeństwa, kontrola ich przestrzegania - poinformowanie uczniów o odpowiednim ubraniu, wyżywieniu oraz zabraniu pomocy dydaktycznych - dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę (rozliczenie finansowe)
6. Kosztorys wycieczki: - wynajęcie autokaru - ubezpieczenie uczniów (OC, NW) - wynajęcie przewodnika - opłata parkingowa - bilety wstepów - kieszonkowe (w granicach rozsądku)
7. Plan przebiegu wycieczki: - 7:45 zbiórka przed szkołą - 8:00 wyjazd - 8:45 Krzywe, siedziba Parku * ekspozycja stała - wystawa przyrodnicza w budynku dyrekcji * wystawa etnograficzna ,,Ocalić od zapomnienia" - przy leśniczówce Wigierskiego parku Narodowego - 11:00 przejazd do przystanku PKS w miejscowości Czerwony Folwark, gdzie znajduje się tablica informacyjna przebiegu ścieżki ,,Płazy" - 13:00 przerwa na ,,kanapkę" - 13:30 przejazd na Wigry i zwiedzanie Klasztoru Kamedułów - przejazd do Suwałk i przystanek w Mc Donald's - 17:30 - 18:00 powrót Suwałki - Augustów
8. Karta pracy: - Wymień nazwy miejscowości przez które przejeżdżałeś. - Wymień z jakimi formami ochrony przyrody się zapoznałeś. - Scharakteryzuj zwiedzony Park (nazwa Parku, położenie, symbol, ciekawe obiekty przyrodnicze). - Wymień po 3 gatunki roślin i zwierząt chronionych. - Wymień faunę i florę ścieżki płazy. - Z jakimi sprzętami gospodarstwa domowego zapoznałeś się podczas zwiedzania muzeum etnograficznego - omów jeden dowolnie wybrany. - Kto założył Klasztor Kamedułów?
Plan wycieczki do najbliższego Parku Narodowego opracowała mgr Agnieszka Rybi.
|